Da søstrene Andrea (11) og Evelyn (10) trengte nye briller samtidig, ble delbetaling med Interoptiks Brillekonto en lur løsning for Kongsberg-familien.
Tekst: Christina Sunneklep | Foto: Arild Brun Kjeldaas

– Det er viktig at barna mine får riktige briller av god kvalitet. At brillene i tillegg kan delbetales med Brillekonto, er en god og fleksibel løsning. Dét sier mammaen til jentene, Hanne Klabunde.

Nærsynthet bør bremses tidlig

– Jeg vil selvsagt gjøre alt jeg kan for at barna mine, Andrea og Evelyn, ikke skal få like dårlig syn som det jeg har, forteller tobarnsmoren. Hun er selv nærsynt og har gått regelmessig til kontroll hos Interoptik Kongsberg siden 1996 – en «tradisjon» hun nå har videreført til barna.

– Nærsynthet er en arvelig tilstand. Det er viktig at nærsynthet hos barn oppdages og behandles så tidlig som mulig, og det er viktig at foreldre som er nærsynte selv vet om dette, sier optiker Sidsel H. Rue ved Interoptik Kongsberg

Ung kunde blir undersøkt av optiker
Ung kunde blir undersøkt av optiker

Brilleglass som behandler nærsynthet

– Jeg er nærsynt, akkurat som mamma og pappa, forteller Evelyn. Den aktive jenta har tidligere brukt briller, men opplevde at de var i veien når hun lekte med venner eller var på dansetrening. Til slutt ble brillene liggende igjen i skuffen hjemme.

En ny synsundersøkelse av Evelyn avdekket at nærsyntheten var forverret. Hun ble anbefalt brilleglassene MiYOSMART, som bremser utvikling av nærsynthet med 60 prosent i gjennomsnitt.

Storesøster Andrea trengte også briller

Hanne hadde knapt nok bestilt Evelyns nye briller, før eldstedatteren Andrea fortalte om hodepine og tretthet. Turen gikk tilbake til Interoptik Kongsberg, hvor optiker Rue foretok en grundig synsundersøkelse. Det ble bekreftet at også storesøster trengte briller, men av litt andre årsaker.

– I motsetning til resten av familien, er Andrea langsynt og har utfordringer med samsynet, forklarer Rue. – Det betyr at Andrea behøver briller med behandlingsglass, som fungerer litt på samme måte som progressive brilleglass.

Andrea prøver en brille
Optiker sørger for at brillene sitter godt på Andrea

Valgte nesten like briller

Søstrenes nye brilleglass skal behandle og korrigere. Det betyr at de må ha på brillene store deler av dagen for å få effekt. – Vi anbefaler alltid at barnet selv velger briller. Når barnet er fornøyd med brillevalget og føler seg fin, øker sjansen for at brillen blir brukt slik den skal, poengterer Interoptiker Rue. Både Evelyn og Andrea fikk velge briller selv.

– De hadde så mange fine briller å velge mellom, forteller Evelyn. – Jeg ønsket meg runde briller, nesten sånn som Harry Potter har. Det var viktig at de var i rosegull da, for det syns jeg er så fint!

Storesøster Andrea valgte ut briller noen dager etter Evelyn. Da endte hun opp med nesten lik innfatning som søsteren: – Vi planla ikke å ha like briller, men jeg fant et par som jeg likte godt. Mamma sa at Evelyn hadde valgt nesten det samme, men det er helt greit fordi vi ser veldig fine ut med dem.

En investering i barnas helse

Hanne innrømmer at det kom som en overraskelse at begge jentene trengte briller samtidig.

– Jeg hadde ikke engang betalt for Evelyns briller, før vi plutselig måtte bestille briller til Andrea også, forteller Hanne. – Selvsagt skal de få brilleglassene som er anbefalt, det er en investering i helsen og fremtiden deres! Jeg må innrømme at det ble en stor og uventet sum som vi plutselig måtte finne rom til i familiebudsjettet.

Søstrene sammen med mor
Søstrene prøver solbriller

Valgte delbetaling med Brillekonto

Det var optiker Rue som foreslo at Hanne burde benytte seg av delbetaling via Interoptiks Brillekonto: – Alle briller og solbriller fra Interoptik kan delbetales med Brillekonto. Da deles summen opp i månedlige avdrag, slik at du ikke må betale alt på én og samme tid. Du kan når som helst i løpet av perioden betale inn deler av eller hele beløpet dersom du ønsker det. Interoptiks Brillekonto er en fleksibel og forutsigbar betalingsløsning.

Alle kunder kan fylle inn en digital søknad om delbetaling på Interoptiks nettsider.

– Jeg tror ikke at det er så mange som vet at rentefri delbetaling er en mulighet når du kjøper briller, sier Hanne. – Men for oss, og sikkert mange andre barnefamilier der ute, er dette en skikkelig fin ordning!

Jevnlige synskontroller

I lokalene til Interoptik Kongsberg, løper Andrea og Evelyn rundt med nesten matchende briller – som for anledningen er både nypussede og nyjusterte av optiker Rue. Nå er de aktive søstrene sikret at brillene sitter godt på hele dagen, selv under lek og dansetrening.

– De nye brillene mine er kjempefine! Det føles ikke ut som om de skal falle av når jeg løper eller hopper, så jeg liker de veldig godt, erklærer Evelyn fornøyd.

Fremover må både hun og Andrea jevnlig til kontroll hos Interoptik Kongsberg for å sikre at brilleglassene har ønsket effekt. Dét ser mamma Hanne alltid frem til: – Hos Interoptik er de alltid villig til å gjøre det lille ekstra, både for meg og jentene mine. Der jobber det bare hyggelige folk!

Søstrene med optiker i midten

DELBETALING MED BRILLEKONTO

Fordel betalingen over 12 måneder. Ingen renter, ingen gebyrer.

Ung kunde prøver briller

Finn din nærmeste Interoptik-butikk