Giorgio Armani har vært en pionéer innen klesdesign i over 40 år, og har hele tiden skapt både banebrytende mote og merkevarer. En av dem er Emporio Armani – med et moderne stiluttrykk på både catwalken og brillefronten er merket nok et bevis på Giorgios innovative evne.
Tekst: Elen Kristvik Foto: Interoptik

Giorgio Armanis (88) karriere begynte ikke med mote. «Jeg hadde aldri sett for meg å bli motedesigner», har han uttalt. Italieneren studerte medisin, før han vervet seg i det militære. Etter et par år i hæren fikk Giorgio jobb i en klesbutikk for herrer, og begynte så å designe selv. Armanis øye for design ble kjapt lagt merke til. I 1975 etablerte han Giorgio Armani i Milano. Det markerte starten på en enestående karriere. Armani har vært foregangstaker for ny innovasjon, industri og forretningsmuligheter. Han har skapt et Armani-univers, som i dag inkluderer hoteller, flere kolleksjoner og merkevareprofiler, klokker, kafeer, restauranter og – så klart – briller.

Merkevaremesteren 

Emporio Armani er Giorgio Armanis trendy lillesøster og lillebror. Merket viser høst- og vårkolleksjoner under moteuka i Milano, akkurat som Giorgio Armani. Emporio er imidlertid mer oppnåelig enn linjen som bærer hans eget navn, og den snakker til en yngre forbruker. Merket ble lansert på begynnelsen av 80-tallet. Emporio Armani vokste fra kleskolleksjon til å omfatte undertøy, badetøy og tilbehør, som solbriller og briller. Reklamekampanjer har blitt frontet av blant andre David og Victoria Beckham, Rihanna og Cristiano Ronaldo. Armani evner å hele tiden bevege seg fremover, samtidig som han innlemmer inspirasjon fra fortiden. «For å skape noe eksepsjonelt, må hodet og tanker være fokusert på hver minste detalj» har Armani sagt om designjobben. Dette blir synlig i de ulike områdene Emporio Armani engasjerer seg i. Under moteuka i Milano blir influensere fra hele verden hyret inn for å tolke Emporio Armanis kolleksjon. Merket blir også med på løpetur – Emporio Armani har tidligere vært hovedsponsor for Milan Marathon.

«For å skape noe eksepsjonelt, må hodet og tanker være fokusert på hver minste detalj»

- Giorgio Armani

Armani-logo og briller
mann og kvinne med briller fra Emporio Armani

På nesetippen

Emporio Armani ble etablert på en tid da underlinjer ikke var normen, og ønsket om å gjøre designet sitt mer tilgjengelig var en uvant tankegang for en luksusdesigner. Designet holder fingeren på motepulsen, men ligner aldri noe annet. Selvsagt videreføres dette i brillekolleksjonene til Emporio Armani. De er moderne, varierte og innovative i materialbruken, fargerik, anvendelig og iøynefallende.

Denne sesongen tar herre i bruk retroformer som piloten, men gjør den über-moderne med karakteristisk materialbruk, flate glass og rammer. Brilleglass og innfatning er tofargede på flere modeller – effekten er kul og trendy. Brillene fungerer som prikken over i-en til skreddersydde jakker i kordfløyel, ton-i-ton skjorter og bukser. Hos kvinner fremheves femininitet gjennom motsetninger og detaljer. Det er helt i tråd med motebildet akkurat nå, med ruter, sterke silhuetter, flotte kåper og herlige fargeinnslag. En prikkete kort blazer til matchende skjørt og tørkle i halsen blir enda råere med et par store brilleglass.

Dagens motebilde preges av stadig større bruk av briller, og de skal passe både humør, ansikt og antrekk. En bred kolleksjon sørger for et variert og stilig utvalg for både kvinner og menn. Emporio Armani har diskré briller for den klassiske minimalisten og funksjonelle og teknologiske briller for den sporty. De har spennende fargekombinasjoner for den vågale, store og runde briller for den glamorøse og særegne briller for den trendy fashionistaen. Emporio Armani har noe for enhver smak – og enhver nesetipp.

Emporio Armani står bak designet som gjør at alle vil finne en favoritt - hvilken brille er din?

mann og kvinne med briller fra Emporio Armani

Finn din nærmeste Interoptik-butikk