Kroppen trenger blått lys. Det er viktig for naturlig døgnrytme, hjernefunksjoner og humør. Fra naturens side blir vi eksponert for blått lys fra sola. Intensiteten i det blå lyset er sterkest midt på dagen, og avtar når sola står lavere på himmelen. Reduksjonen i det blå lyset utover dagen, gjør at vi blir naturlig trette om kvelden.

Hvor kommer det kunstige blå lyset fra?

Det kunstige blå lyset kommer fra LED-belysning og digitale skjermer som nettbrett og smarttelefoner. Siden vi holder disse skjermene nært øynene, blir eksponeringen stor.  På ettermiddag og kveld kan denne eksponeringen ha ulike konsekvenser:

  • Kroppen frigjør ikke søvnhormonet melatonin. Den naturlige søvnrytmen forstyrres, slik at søvnkvaliteten kan bli dårligere
  • Tretthet og ubehag i øynene

 

De nyeste brilleglassene filtrerer bort blått lys.

Brilleglassene behandles med et belegg som reflekterer bort deler av det blå lyset. Det kan du se ved at glassene gir en svak blå refleks. Reduksjon av blått lys vil øke kontrast og synsskarphet som gir bedre synskomfort. Overflatebehandlingen kan leveres på de aller fleste brilleglass – både enstyrke-, progressive- og livsstilsglass.

 

Hvem bør bruke brilleglass som fjerner blått lys?

I dag bruker de aller fleste mye tid foran digitale skjermer, og har godt av brilleglass som fjerner det blå lyset. Ungdom og studenter, som bruker mange timer av dagen sin foran skjerm, er trolig de som eksponeres mest for kunstig blått lys. 

 

Tips for å sovne lettere:

  • Det aller beste er å legge bort skjermen et par timer før sengetid
  • Om du ikke klarer det – bruk briller med glass som fjerner det blå lyset
  • Reduser lysstyrken på mobilen din ved å bruke «night shift mode».  Innstillingen gjør lyset mørkere med redusert blå bølgelengde
  • Bruk belysning med varmt lys